591לעוף מכאן-אופרה קאמרית-שריף,סמל-תיאטרון הקאמרי591 צילומים-יחצ"ן לאחר ששיתפו פעולה לפני כארבע שנים באופרה "צחוק של עכברוש"המוצגת בתיאטרון הקאמרי עד היום,מציג הקאמרי עוד אופרה משותפת לאלה מילך -שריף- מוסיקה ונאוה סמל-כותבת הליברית עפ'י ספרה "לעוף מכאן". הספר והאופרה בעקבותיו עוסקים ביהודי ניצול מהגרמנים באי ג'רבה שבתוניסיה-מוריס חביבאל-גבי שדה שעלה לארץ בראשית ימי המדינה.הוא פוגש בנערה-הדרה-עינת ארונשטיין במושבה חקלאית בה הוא מתגורר ומספר לה סיפור על יהודי ג'רבה היודעים לעוף.בצורה זו היהודים גם העבירו דלת מבית המקדש הנמצא עד היום בבית הכנסת שבג'רבה. מהופנטת מהסיפור היא מבקשת שילמד אותה גם לעוף. באופרה יש גם שיתוף נוסף והוא בין האופרה הישראלית,שזמריה לוקחים חלק בה ,שחקני תיאטרון הקאמרי ותזמורת קאמרית מתוך תזמורת הסינפוניטה באר שבע המנגנים את המוסיקה. מנצח על התזמורת בהופעה שראיתי היה דורון סלומון. האופרה מתחילה עם סולו נהדר בגוון מזרחי מבוצע באבוב בליווי תופים. זאת אופרה קאמרית מקורית שיש בה אוירה ישראלית,מוסיקה מערבית בעיקרה המשלבת כמה אלמנטים ישראליים ומוסיקה מזרחית . היא מחזירה אותנו לאוירה הא"י וראשית המדינה הן בתלבושות החאקי וכובעי הטמבל שלובשים הנגנים והן בפסטורליות של דגמי עצי הפרדסים,האהבות הראשונות והרוח החלוצית החופשיה והלא מכופתרת. בסיום האופרה פורצים כל השחקנים שכולם גם שרים, בריקוד מזרחי סוער ומשעשע עם תנועות בהתאם להנאת והחיוך של הקהל. התפאורה והתלבושות שעשתה ענת שטרנשוס מיוחדות במינן. התפאורה מורכבת ממסך לרוחב כל הבמה עליו משתקפות מפעם לפעם צלליות של אנשים,זמרים,רקדנים,אנשים עפים וכו'.בנוסף נמצאים על הבמה שני משטחים הנפתחים לעתים, האחד המציג חנות הנעליים של מוריס והשני המטבח של אם הנערה. הן הסנדלריה והן המטבח עשויים דיקט או קרטון קשוח. על בגדי המשתתפים ציורים בהתאם למקצועו ותפקידו באופרה.רעיון יפה ,מבדר ומשעשע, צבעוני ומאוד נחמד העושה ביחד עם כל המרכיבים הנוספים את האופרה מתאימה גם לנוער. המוסיקה יפה ביותר, קליטה מאוד ,יש בה השפעה קטנה ביותר מסטרוינסקי וברטוק.מעטות בה האריות. למרות שהשירה היתה בעברית ,טוב נעשה שהתמליל הנהדר והיפה שכתבה נאוה סמל הוקרן על המסך והפעם בעברית מנוקדת ובאנגלית. העיקר באופרה זו המוסיקה וכאן היא היתה נהדרת .היא היתה החומר המלכד בין יתר מרכיביה כצלליות-בובנאי צלליות-שמואל שוחט,הזמרים הנהדרים,התפאורה המיוחדת והנאיבית משהו והמשחק המצויין של כולם. דורון סלומון שלט היטב בתזמורת הקאמרית המצומצמת שנשמעה מצויין. למרות שלא מקובל להגביר קולו של זמר אופרה באמצעות מיקרופון היה זה רעיון מעולה לעשות הפעם כך ולהצמיד כזה לכל שחקן -זמר. כל שישת המשתתפים היו טובים מאוד הן במשחק והן בשירה. עינת ארונשטיין-היתה מלאת חן נעורים וישראליות.שירתה היתה זכה ונהדרת. אלי גורנשטיין ביצע בצורה מרגשת את האריה "לילה טוב לאי רחוק"ואריה זו והדואט שבא אחריה עם המוסיקה הנהדרת שלה היתה אחד משיאי האופרה. דניאלה לוגסי-האמא המתה היתה טובה מאוד בתפקידה הקטן יחסית. עידו מוסרי-אהרלה היה שובב,אוהב, נערי,מלא חינניות ושירה יפה. ענת עיני -צאלה כטובה- היתה טובה. בלט הזמר הותיק והמפורסם מכולם גבי שדה עם קולו היפה ומשחקו המסוגנן. אלה שריף הקפידה להוסיף גוון מזרחי למוסיקה כאשר הוא היה על הבמה. הבימוי של יעל רונן היה מאוד ערני ותוסס עם המצאות חביבות ורעננות רבה, רב גווניות ומשעשע ביותר. ההכנה המוסיקלית של איתן שמייסר שינצח גם בחלק מההופעות היתה טובה מאוד. אפרת גונן הפעילה את הצלליות שהוסיפו רבות להצלחת האופרה. זאת היתה אופרה קאמרית שהביאה משב רוח רעננה ,צעירה, חדשה ומקסימה שאין לי ספק שיקרב שכבות נוספות לאמנות האופרה, שהיו רחוקות ממנה כי ראו בה עד כה משהו רציני וכבד. היה זה שיתוף פעולה פורה בין שני גופים מרכזיים בחיי האמנות של תל אביב שצירפו אליהם את התזמורת מבירת הנגב ,שיתוף שנתן תוצאה מעולה והקורא לעוד. לראות או לא לראות:הפקת פנינה מכל הבחינות.היתה לי הנאה מקסימלית וממליץ עליה גם לגילים צעירים. נכתב על ידי displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret") elybikoret-אלי ליאון , 10/1/2010 23:16